Jozef Dodo Gombár

EUROROOM

Epištolárna dráma v rytme rapu, to je text dramatika a režiséra Jozefa Doda Gombára (1973) Euroroom. Listovou formou rozpráva príbeh Róma Štefana, siroty z detského domova a polepšovne. Štefan toho do svojho 33. roku života prežil veľa: ukradol peniaze bezdetným manželom Zvaríkovcom, ktorí si ho brávali domov na Vianoce, tetu Marienku z polepšovne, ktorá ho mala rada ako vlastného syna, pichol nožom, bíjal sa a flákal, zahodil svoj hudobný talent, fetoval a živil sa v Prahe ako prostitút či vyhadzovač, mafiánsky vydierač…

Odraziť sa od dna priepasti mu pomohla  krívajúca streetwalkerka Tereza, s ktorou teraz čakajú dieťa. On v Škótsku pracuje v továrni a vo voľnom čase trénuje mladých boxerov, ona je sestrička v nemocnici.

Ale pred „zlatou dávkou“ ho zachránila aj láska a pokora, ktorú mu kedysi do duše trpezlivo vštepoval kňaz Moravec.

Štefan sa po rokoch vracia na Slovensko, aby vyhľadal  ľudí, ktorí ho mali radi a on im ublížil, vracia sa, aby ich poprosil o odpustenie. Manželia Zvaríkovci sú však už mŕtvi, teta Marienka nemá silu stretnúť sa s ním, on zasa nenájde odvahu vyjsť na prvé poschodie starobinca, kde dožíva jeho duchovný otec, kňaz Moravec. A tak mu zo Škótska píše. Jeho list sa však vracia nedoručený, adresát bol nezastihnutý. Euroroom (v titule sa autor pohral so slovami Róm a room) sa končí rapovým crescendom, v ktorom monológ vystrieda navonok nesúvislý zhluk replík všetkých postáv, dramaticky rekapitulujúci a akcentujúci obsah hry. Euroroom je moderný, pôsobivo vyrozprávaný text o láske, vine, odpustení a poznaní, ktoré v živote často prichádzajú neskoro.

Dodo Gombár

Dodo Gombar

Odbor divadelná réžia vyštudoval na Činohernej a bábkarskej fakulte VŠMU. Počas štúdia sa zúčastnil ročnej stáže na Circle in The Square, Theater School on Broadway v New Yorku. Ako divadelný režisér vytvoril mnoho pozoruhodných inscenácií v českých, slovenských a európskych divadlách (Taliansko, Maďarsko). Jeho inscenácie boli ocenené na domácich a zahraničných festivaloch. Od roku 2006 pôsobil ako kmeňový režisér a umelecký šéf Mestského divadla v Zlíne. Medzi jeho významné zlínske inscenácie patria Tri sestry, Faust, Majster a Margaréta, Merlin aneb Pustá zem, Armagedon na Grbe či Žítkovské bohyně. V súčasnosti je umeleckým šéfom pražského Švandovho divadla na Smíchově, v ktorom vytvára úspešné a kontroverzné inscenácie, často autorské. V roku 2011 dokončil film Smíchov pláče, Brooklyn spí (scenár, réžia) V dramatickej súťaži Cena Alfréda Radoka za najlepšiu českú a slovenskú hru roka získal v roku 1999 s hrou Hugo Karas 2. miesto, do finále postúpili jeho texty Tretí vek (2003) a Bez Boha dom (2008). Je aj autorom mnohých ďalších adaptácií a dramatizácií pre vlastné réžie. V bratislavskom Divadelnom ústave práve vychádza zbierka jeho divadelných hier.